04.01.2021 Geri
Jenerik görüntüsüyle Boğaz Köprüsü'nü andıran Kömürhan Köprüsü Malatya- Elazığ arasında, Fırat nehri üzerinde Doğu Anadolu'nun 16 ili için geçiş noktası olacak şekilde coğrafi ve lojistik açıdan stratejik bir öneme sahiptir. Köprü tek pilonlu kategoride orta açıklığı itibariyle dünya literatüründe dördüncü sırada yer alıyor.

Karayolları Genel Müdürlüğü'nce 04.11.2013 tarihinde ihalesi yapılan Kömürhan Köprüsü Bağlantı Tüneli İle Yolu Yapım İşi; Doğuş&Gülsan Adi Ortaklığı uhdesinde kalmış olup, 06.01.2014 tarihinde işyeri teslimi yapılarak çalışmalara başlanmıştı.

Proje kapsamında; 2x2.400 metre uzunluğunda çift tüp tünel, 660 m uzunluğunda gergin eğik askılı köprü ve 2.095 metre bağlantı yolu bulunmakta olup, toplam proje uzunluğu 5.155 metredir. Gergin eğik kablolu ve 168,50 metre yüksekliğinde tek pilonlu köprü 180 metre uzunluğunda arka temel bloğa ve 380 metre ana açıklığa sahiptir.

Ulaşımda stratejik proje

Kömürhan Köprüsü öncelikle coğrafi ve lojistik açıdan stratejik bir noktada yer alıyor. Malatya-Elazığ arasında, Fırat nehri üzerinde yer alan bu köprü Doğu Anadolu'nun 16 ili için geçiş noktası olacak. Malatya-Elazığ illeri arasındaki bölünmüş yol eski köprünün bulunduğu noktada tek şeride düşerek kesintiye uğruyordu. Bölgedeki kalitesi düşük yol ulaşımı zorlaştırıyordu. Elbette Türkiye büyüdükçe, karayolu ağları daha da yaygınlaştıkça bu stratejik bölgedeki tek şeritli köprü yeterli gelmemeye başladı. Bölgedeki yol boyunca bölünmüş yol bütünlüğünü sağlayarak tünel, köprü ve yeni yollarla daha rahat ve güvenli bir ulaşım sağlamak amacıyla 2014 yılında yapım için çalışmalara başlandı. Kömürhan Köprüsü, bağlantı tüneli ve yollarının tamamlanmasıyla birlikte Malatya ile Elazığ arasındaki en kısa güzergah, kamuya minimum maliyet getirecek şekilde tamamlanmış olacak. Bu da ulaşım ve lojistik bakımından hem bölge hem de ülkemiz için zamandan ve yakıttan tasarruf anlamına geliyor.

İleri mühendislik ürünü, Kömürhan Köprüsü

Aslında projeyi öne çıkartan sebepler coğrafi şartlara uygun olarak en ileri ve modern mühendislik çözümleri bulunmasında yatıyor. Kömürhan Köprüsü, yapımı için gerçekleştirilen en ileri mühendislik çözüm ve teknikleri sayesinde, tek pilonlu kategoride 380 metrelik orta açıklığı ile dünyanın en geniş orta açıklığına sahip köprülerinden biri konumundadır. Ters-Y tipi kule olarak tasarlanan ve taşıt trafiğine çift şeritli hizmet verecek Kömürhan Köprüsü, tek pilonlu kategoride orta açıklığı itibariyle dünya literatüründe 4. sırada yer alıyor. Büyük ölçüde yerli teknoloji ile yürütülen bu çalışmalarda Kömürhan Köprüsü Bağlantı Tüneli ile Yolu projesinin yapım, tasarım ve kontrolü yüzde yüz yerli ve milli kaynaklarla gerçekleştirilmiştir. Böylesine yüksek teknoloji ve mühendislik çözümlerinin geliştirildiği projenin tamamen Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edilmesi Türkiye'nin mühendislik alanındaki başarısını göstermesi açısından gurur vericidir.

İnşasında Eyfel Kulesi'nin çeliği kadar çelik kullanıldı

Projede iki yakayı birbirine bağlamak için 25 adet çelik segment ve 42 adet gergin eğik kablo montajı gerçekleştirildi. Kömürhan Köprüsü Bağlantı Tüneli ve Yolu Projesi'nin tamamlanmasıyla 1 milyon 750 bin metreküp toprak, 180 bin metreküp beton, 6 bin ton demir, 7.000 ton çelik imalatı, 920 ton gergin eğik kablo, 210 ton art germe çelik, 120 bin ton plentmiks temel ile 73 bin ton asfalt işi gerçekleştirilmiş olacak. Bu rakamlar göz önüne alındığında projenin yapımında Eyfel Kulesi'nin çeliği kadar çelik kullanıldığını görüyoruz. Yapımında 7 bin ton çelik kullanılan köprüde, çelik imalatların montajlarının yapılabilmesi için kullanılan kaynak boyu yaklaşık 450 kilometre, çelik segmentlerin kule bağlantısını sağlayan kablo uzunluğu ise 853 kilometre oldu. Çelik imalatlarının montajlarının yapılabilmesi için kullanılan kaynak boyu yaklaşık 450 kilometredir. Çelik segmentlerin kule bağlantısını sağlayan kablo uzunluğu 853 km'dir. Çelik segmentler üretim sahasından itibaren Karakaya Baraj gölünde yüzdürülerek montaj yerlerine nakli sağlandı.

Proje kapsamında ayrıca Velipalas Heyelanı'nın yapımı gerçekleştiriliyor

Tam adıyla Malatya-Elazığ Devlet Yolu, Velipalas Heyelanı işi; Malatya- Elazığ devlet yolunu birbirine bağlayan toplam uzunluğu 1,2 km olan çift şeritli bölünmüş yol, 549 adet ve toplam uzunluğu 21.000 metre olan Ø120 cm fore kazık, 2 x ( 12 x 6,5 ) ebatlarında 426 metre uzunluğunda aç-kapa yapısı ile çeşitli sanat yapılarını kapsıyor. Velipalas Heyelanı'nın şu anda 426 metre uzunluğundaki aç-kapa yapısı imalatları tamamlandı. Projenin tümünün köprü, tünel ve bağlantı yolları ile birlikte 2020 yılı bitmeden tamamlanarak trafiğe açılması için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Doğuş İnşaat otoyol ve köprü projelerine imza atmaya devam ediyor

Doğuş olarak Kaynarca-Karasu- Kocaali Yolu projesinin yapımını gerçekleştiriyoruz. Proje; toplam uzunluğu 25 km olan yol yapımının yanı sıra toprak işleri, köprü ve tüneller, sanat yapıları, üst yapı ve yan işleri kapsıyor. Karadeniz Sahil Yolu'nun bir parçası olan bu yol, dünyanın en büyük longozuna paralel olarak inşa edilecek ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ne bağlanacak. Yol güzergâhının Sakarya Nehri'nden geçmesi nedeniyle özellikle de dolgu alanlarındaki çalışmalar için modern ve yenilikçi mühendislik çözümleri geliştirilmiştir.

Yine Tokatlılar için çok önemli bir güzergah olan Tokat-Niksar Yolu inşaatı sürüyor. Proje, toplam uzunluğu 49 km olan çift şeritli yol, 7 köprü ve 125 sanat yapısının inşasını kapsıyor. Projeyle 54 kilometrelik mevcut yol 49 kilometreye düşecek. Böylece Tokat ve Niksar'ın kuzeye açılan kapısı olacak bu yol, daha yüksek kalitede bir ulaşım ve tasarruf sağlayacak.​

Kaynak: İnşaat Sanayi Dergisi